Vinn Hallingdal styrker personvernet med Ad Opus

nyhet

Styrker personvernet med Ad Opus  

I en digital tidsalder preget av stadig økende fokus på personvern, blir også tiltaksbransjen nødt til å følge etter. Som en liten aktør, deler Vinn Hallingdal deres innsikter og erfaringer i møte med denne stadig voksende utfordringen.

Publisert 15. november 2023

Tilpasning til en ny digital virkelighet

Med kontinuerlige endringer i bransjen og oppdateringer i regelverket for personvern (GDPR), var behovet for å tilpasse seg med mer fleksible og robuste løsninger viktig for Vinn Hallingdal.

Tidligere kunne det skje at ansatte jobbet med rapporter lokalt og kopierte inn i fagsystemet, dersom server, lokal nett-tilgang eller løsningen var nede. Den praksisen er helt borte nå, fordi systemet alltid er oppe og tilgjengelig,” sier jobbveileder og dataansvarlig, Omar Jonsson.

Personvernfokus

Vinn Hallingdal har gjort personvern og sikkerhet til en sentral del av deres valg av fagsystem. Ønsket var å implementere et system som ikke bare var robust, men som også gjorde det vanskelig å begå brudd på personvernet.

“Det er så enkelt som at du ikke kan kopiere informasjon, eller ta informasjonen inn og ut av systemet ved hjelp av noen tastetrykk. Det er en bevisst handling, noe som gjør det enklere å gjøre rett for våre ansatte.”

Med det økende ansvaret for håndtering av sensitiv data, følte Omar Jonsson behovet for å outsource denne delen av ansvaret. Valget falt på Ad Opus, støttet av en solid databehandleravtale, som også fungerer som et styringsverktøy i kommunikasjonen med instanser som NAV.

“Dette betyr at arbeidet med å dokumentere og vise at vi innfrir krav til sikkerhet lettes for det som omhandler fagsystemet. Med Ad Opus er dette på plass,” understreker Jonsson.

Foto: Vinn Hallingdal.

Fremtiden er digital

Vinn Hallingdal bruker Ad Opus primært for rapportskriving, signering og deling av dokumenter, og sikrer at all sensitiv informasjon oppbevares trygt i systemet. Planen er å utvide bruken av Ad Opus ytterligere ved å ta i bruk digitale oppfølgingsverktøy som chat, noe som også sikrer at mest mulig kommunikasjon forblir innenfor systemet.

 

Like krav for alle aktører

Uavhengig av størrelse må alle tiltaksbedrifter, enten de har 100 eller 10 ansatte, forholde seg til det samme regelverket. Forskjellen ligger i ressursene tilgjengelige for å håndtere dette.

“Å velge en leverandør som Ad Opus, som tar en større del av dette ansvaret, har vært en nøkkelbeslutning for Vinn Hallingdal som liten bedrift. Det representerer et strategisk skritt mot en tryggere og mer effektiv digital fremtid”, avslutter Omar Jonsson.

Flere nyheter